Visual board, Träningsresa Portugal och Ekonomitips!

Jag får ofta idéer och känslor om vad jag vill göra framöver, vilka resmål jag vill besöka, vilka kurser jag vill gå, vilka människor jag vill träffa, helt enkelt vad jag vill ha mer av i mitt liv. Så många att det är omöjligt för mig att förverkliga alla samtidigt. Därför har jag nu börjat med en mindmap för 2017 som jag satt upp på en vägg i köket. Så fort jag får en känsla eller en idé om något jag vill göra så skriver jag ner det där. Sen har jag tänkt att jag i slutet av året ska sålla ut vilka av mina idéer jag känner starkast för och vill uppnå under 2017. Så här är det inte för alla. Många vet inte vad de vill i livet, känner sig vilsna och har inga framtidsvisioner. Det här togs upp i söndags när jag var på kurs hos Anna Candela för människor med personlighetsdraget högkänslighet. När Anna bad oss att fundera över och skriva ner våra framtidsvisioner var det en kursdeltagare som utbrast;

– Men jag vet inte vad jag vill, jag kan omöjligt skriva ner det.

Jag delade då med mig av hur jag har gjort de senaste åren för att ta reda på vad jag vill ha in mer av i mitt liv och det här gick väl hem hos deltagaren som tackade för ett bra tips. Varje år gör jag ett så kallat visual board. Jag klipper spontant ut bilder, rubriker, ord, citat som tilltalar mig från olika tidningar och klistrar upp dessa på ett pappersark. Som det gamla talesättet lyder: En bild säger mer än 1000 ord och det kan vara ett lättare sätt att förstå vad det är man tycker om och attraheras av eftersom man går på den intuitiva känslan och inte behöver skriva eller fundera över vad man ska klippa ut. Vet man däremot exakt vad man vill uppnå kan man såklart medvetet klippa ut bilder som manifesterar detta på ett bra sätt för att lättare attrahera in det i sitt liv. Det går att göra på olika sätt. Ibland har jag skapat ett visual board på egen hand men oftast tillsammans med vänner eller i kurssammanhang. Det är ett roligt sätt att umgås och lära känna varandra lite närmre. Jag älskar dessutom att pyssla och för mig blir det lite som en meditation och mindfulnessövning. Att vara helt uppslukad av nuet. Ett år gjorde jag och tre vänner så att när vi kände oss färdiga med våra ark så bytte vi med varandra. Istället för att själva berätta om vår egna tavla så delade vi vad vi såg i varandras. Det var otroligt insiktsfullt och också ett sätt att hjälpa varandra att se det man själv kanske inte uppfattar. Jag brukar sätta upp min tavla där jag ser den ofta för att påminna mig själv vad det är jag vill attrahera in. Just nu sitter den på mitt kylskåp. Och det är häftigt när jag ser tillbaka på mina visual boards hur mycket av det jag klippt ut faktiskt har manifesterats i mitt liv. Ett konkret mål jag visualiserat för 2016 är att jag vill åka på träningsresa. Och imorgon bär det av till Monte Gordo i Portugal med Springtime Travel och ett fullspäckat träningsschema. Efter en längre förkylning och hosta bakom mig är jag så laddad! 🙂

Ofta får jag frågan om hur jag har råd med allt det jag gör. Jag skrev ett inlägg om detta förra året och rubriken lyder: Hur har jag råd? Här skrev jag bland annat om hur jag minskat mina utgifter till exempel genom att jag sålt min bil och inte längre har några kostnader för försäkring, parkering eller bensin. Jag har också sett över och förhandlat ner några avgifter, bland annat min fackavgift till Unionen där jag nu endast betalar 50 kronor/månad på grund av att jag inte arbetar lika mycket längre. Och för den summan får jag varje termin 3200 kronor till mina kurser vilket gör det väldigt lönsamt att vara med. Om du inte är medveten om det så har du möjlighet att söka ersättning upp till 12800 kronor, 3200 kronor per termin för kurser eller kurslitteratur. Det här har hjälpt till att finansiera min kurs i Balansekonomi, min språkkurs till Peru och nu väntar jag på ersättning för kursen i Kraniosakral terapi. Läs mer här: http://www.unionen.se/medlemskapet/medlemsformaner/studiestod.

Jag tycker det är roligt med kläder men har förutom i tonåren aldrig varit speciellt märkesfixerad och jag är bra på att fynda. Därför blir mina inköp inte heller så dyra. Fick en komplimang för mina ”nya” stövlar häromveckan och min väninna frågade;

– Snygga stövlar, är de nya?

Jag skrattade till och sa;

– Nya och nya, de är nya för mig men jag köpte dem på Emmaus för 80 kronor 🙂

Emmaus är en secondhandaffär där jag de senaste åren köpt en del skor, till och med Eccostövlar som sett nästan oanvända ut. För inte mer än 200 kronor.

Det jag gärna lägger mina pengar på är upplevelser, resor och personlig utveckling. Men även här är jag bra på att fynda och det är lite av en sport för mig att kombinera ihop resor och hitta prisvärda flyg. Träningsresan nu till Portugal till exempel har jag hittat via Let´s deal och kostar 5000 kronor mindre än ordinarie pris.

I höstas när jag gick Balansekonomi fick jag lära mig mer om hur man kan skapa en egen pengamaskin och mer passiva inkomster i sin ekonomi. Startskottet på byggandet av vår egna pengamaskin var att vi kursdeltagare fick i uppgift att börja prioritera oss själva först. Detta genom att varje månad lägga undan minst 10 % till sparande från alla inkomster som kommer in i vårt liv direkt när de kommer och innan vi betalar några andra. Dessa sparar jag nu i indexfonder via mitt investeringssparkonto i Avanza. Statistiken visar att avkastningen övertid är högre med indexfonder än om man köper enskilda aktier och aktiva fonder. Avgifterna är låga och man behöver inte lägga mycket tid på sina val. Under Balansekonomitiden fick jag också lära mig om att alla lån inte är dåliga och om olika investeringsmöjligheter. Jag lånade därför upp en summa pengar på min bostadsrätt som jag investerar i olika projekt och i mig själv. Jag är öppen för och lyssnar av olika investeringsmöjligheter och följer bland annat en av föreläsarna på kursen,  Jan Bolmesson, som driver bloggen https://rikatillsammans.se. På sin blogg förklarar han hur du kan bygga en egen pengamaskin, han förklarar sin egen resa med aktiesparande kontra sparande i indexfonder. Just nu håller han på att skriva en bok om barn och ekonomi. Han har även varit med i TV 4 och pratat om detta. Min kusin som har gått heldagskickoffen för Balansekonomi är så glad för allt det har gett honom gällande hans ekonomi och sparande, inte minst till sina barn. Han och hans sambo har till exempel byggt ett Attefallshus på sin tomt. Dels för att kunna ta emot sovgäster men också för att skapa sig en passiv inkomst genom att hyra ut den till turister. De använder sig av Airbnb, kika gärrna in här; https://www.airbnb.se/rooms/13404070?checkin=2016-11-22&checkout=2016-11-25&s=c1hjziHj. Själv har jag en passiv inkomst genom att jag hyr ut min bostadsrätt och bor i andra hand vilket resulterar i att jag bor väldigt billigt. Enligt lag får du tjäna upp till 50 000 kr per år skattefritt genom uthyrning och det håller jag mig inom.

En annan inspirationskälla som jag följer är Camilla Lebert Hirvi, den digitala nomaden som bor i Thailand och vars livsdesignretreat jag deltog i Januari 2015. I ett inlägg nämner hon att framtidsforskarna på grund av den digitalisering och automatisering som sker i samhället förutspår att om tio år kommer 60 procent av de jobb som finns i Sverige idag vara borta. Se inslaget här: https://m.youtube.com/watch?v=x9VYtYCA4sE. Att det därför är viktigt att förbereda sig inför detta och fundera igenom hur man vill leva sitt liv och vad för andra inkomstkällor man kan tänka sig skapa. Idag har jag tre inkomstkällor;  min bostadsrätt, Hagabadet samt akassa. Akassan är något jag har under en begränsad tid och som jag arbetar för att successivt ändra till en annan inkomst.

En ny passiv inkomst för framtiden har jag nu tänkt investera i den 10e november. Då ska jag, min kusin och två andra vänner som också fått upp intresset för att skapa sig en pengamaskin lyssna av företaget Better globe, en marknadsdriven välgörenhetsorganisation som erbjuder möjligheten att tjäna pengar samtidigt som man bidrar till en bättre värld. Better Globe anlägger skogsplantager i hårt utsatta områden i Afrika, där fattiga bönder kämpar för att överleva och öknen tar över mer och mer. De bygger skolor, ordnar med vatten och mikrofinansierar fattiga bönders skogsbruk. Jag har förstått att det här är en mer långsiktig investering som ger den första avkastningen först efter fem år och den största efter 20 år. Därför tänker jag att det här är ett perfekt sätt att investera i inför pensionen. Och tanken på att göra detta samtidigt som det bidrar till något gott för världen känns väldigt tilltalande. Är du nyfiken att veta mer, kika in här: betterglobesverige.se.

Den största förändringen jag har gjort när det gäller pengar, ekonomi och tid är mitt tankesätt. Istället för att jag tänker, så här mycket pengar och tid har jag, vad har jag tid och råd att göra? Så tänker jag, det här vill jag göra, hur kan jag skapa pengar och tid till det? När jag var liten frågade min pappa mig vad jag vill bli när jag blir stor. Jag svarade;

-Chef.

– Varför då?

– För att jag vill bestämma.

Jag vill fortfarande bli chef, över mig själv och min tid. Det är det som driver mig att göra de förändringar jag gör. Jag mår så mycket bättre av att styra min egen tid och leva mer fritt. Jag har mer ork, energi, större livsglädje och mer att ge. Jag tar mig tid för att njuta, resa och uppleva på ett helt annat sätt idag. Jag umgås oftare med nära och kära och har ett rikt socialt liv. Och det är så här jag vill fortsätta leva.

Har du funderat över hur du vill leva ditt liv och vad det är som driver dig?

Jenny ❤

Lämna en kommentar